Česko v akci! Efektivní a fungující

Na příkladu antigenních testů soukromý sektor opět ukázal, jak zoufale selhává stát v boji s covidem-19.

Kapacita testovacích center je aktuálně zaplněná, slyší od začátku tohoto týdne zájemci o antigenní testování z celého Česka. Někde dokonce s dodatkem, že volno bude za týdny až měsíce. Souvisí to s testováním zaměstnanců ve firmách, kterým sice vláda zadala povinnost, už ale nezajistila dostatek testů ani prostředků na ně. 

Podnikatelé jsou na rozdíl od vlády flexibilní a vynalézaví lidé, a tak logicky poslali zaměstnance na veřejná testovací místa. Ta jsou ovšem kapacitně určená spíše pro dobrovolné ověření zdravotního stavu před cestou ke starším příbuzným, nikoli na plošné testování průmyslu.

Škoda že jsou zrovna zavřené hranice do Německa. Tamní diskontní řetězec Aldi odstartoval tento týden prodej antigenních testů zákazníkům. Za akční cenu 24,99 eura je možné odnést si sadu s pěti testy. Prodej je sice omezen na jedno balení na osobu, vypravit autobus plný zaměstnanců do fronty před jednu z prodejen Aldi by se tuzemským zaměstnavatelům ale nejspíš vyplatilo. 

Naštěstí šikovné německé obchodní řetězce působí i v Česku. Také Kaufland už totiž začal s prodejem testovacích sad z nosu a v nejbližších dnech by měl nabídku doplnit i o testy ze slin. Předstihl dokonce i svou německou matku, která s prodejem antigenních testů plánuje začít příští týden. Jeden test přijde v Kauflandu na 149,90 koruny a prodej je omezen na osobu na den. To je sice o něco dráž než v Aldi, ale zato odpadá problém s uzavřenými hranicemi.

Nejen v této souvislosti se nabízí otázka, zda by vláda nemohla v rámci nouzového stavu prostě a jednoduše zrušit český stát a zemi na přechodnou dobu svěřit nějaké spolehlivé a racionálně uvažující nadnárodní firmě. Kaufland, sesterský Lidl, ale i další řetězce se doslova nabízejí a v boji s koronavirem by jen stěží mohly dopadnout hůř než vládní garnitura. 

Tvrdá cenová vyjednávání, na která jsou v maloobchodě zvyklí, by jen stěží mohla vést k nákupu předražených a nekvalitních ochranných pomůcek od anonymních firem. Mnohem efektivněji by fungovala i logistika. Obchodníci si nemohou dovolit, aby jim banány hnily kdesi ve skladu tak, jak se to vládě děje s vakcínami. 

Řetězec by provoz země samozřejmě převzal za předpokladu odpovídající marže, tak už to ale v byznysu chodí. Po utlumení čínské chřipky by zase předal správu věcí veřejných voleným zástupcům. Kdo ví, možná by se Čechům v neosobním, ale o to efektivnějším světě obchodních řetězců zalíbilo natrvalo.