Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

TikTok v USA asi fakt zakážou. Skončil nám život, šílí influenceři

Američtí uživatelé TikToku se šikují poté, co zákaz sociální sítě přijala i druhá komora Kongresu. Podle influencerů je zákon diskriminační a ničí jim podnikání. Pravděpodobně na něj zareagují smrští soudních žalob.

Američtí uživatelé TikToku se šikují poté, co zákaz sociální sítě přijala i druhá komora Kongresu. Podle influencerů je zákon diskriminační a ničí jim podnikání. Pravděpodobně na něj zareagují smrští soudních žalob.

Celý článek
0

Co chybí umělé inteligenci k převzetí vlády nad světem? Dostatek elektřiny

Umělá inteligence polyká obrovská množství vzácné energie a ještě vzácnější vody. Úzkým hrdlem výzkumu jsou datová centra.

Umělá inteligence polyká obrovská množství vzácné energie a ještě vzácnější vody. Úzkým hrdlem výzkumu jsou datová centra.

Celý článek
0

Češi jezdí starými auty. Elektromobilita to může zhoršit

Průměrné stáří vozového parku v Česku je jedno z nejvyšších v Evropské unii. Po nástupu elektromobilů budou staré „benziňáky“ sloužit ještě déle.

Češi jezdí starými auty. Elektromobilita to může zhoršit
ilustrační foto | Profimedia.cz

Po českých silnicích jezdí stále starší osobní auta. Loni na podzim počet vozů s českou poznávací značkou dosáhl podle údajů Svazu dovozců automobilů téměř 6,3 milionu. To je o 1,6 milionu více než v roce 2011. Zatímco ale před deseti lety činil průměrný „věk“ osobního auta v Česku 12,7 roku, loni to bylo už skoro o tři roky více. 

Průměrné stáří vozového parku v Česku se zvyšuje kontinuálně, poslední dva pandemické roky ale trend urychlily. U výrobců nových aut se dva roky s čínskou chřipkou nesly nejprve ve znamení lockdownů a posléze čipové krize. Výsledkem byly v obou případech výpadky výroby, které trh poznamenaly nedostatkem nových vozů, na něž si zájemci v některých případech musí počkat rok nebo i déle.

Část lidí plánujících nákup auta proto raději místo čekání sáhla po novější ojetině. Zároveň ale mnoho majitelů trvajících na novém autě jeho pořízení odložilo a nechali si stávající dopravní prostředek, čímž přispěli k menší nabídce. Autobazary neměly co vykupovat a klesající nabídka pokulhávala za rostoucí poptávkou. 

S nastupující elektromobilitou se budou po silnicích v Česku prohánět stále starší vozy. Nová auta s bateriovým pohonem jsou podstatně dražší než ta se spalovacím motorem a platit to bude také pro ojetiny. U nich navíc v nejbližších letech nebude existovat plnohodnotná alternativa v podobě rozvinutého sekundárního trhu. 

Dokud nebude nabídka ojetých elektroaut širší, a hlavně cenově dostupná, mnoho řidičů bude natahovat životnost svých starých benzinových a naftových vozidel ještě víc než dosud. Více se dočtete v aktuálním vydání týdeníku Hrot.