z týdeníku The Economist
Čekání na filmového spasitele
Jestli bude Hollywood dál odkládat uvedení velkých hitů, mnoho řetězců kin nepřežije.

Zdá se, že to bude dlouhá přestávka. V březnu se na Západě zavřela kina a ani letní snaha sály znovu otevřít tržby z prodeje lístků neoživila. Minulý týden Cineworld, druhý největší řetězec kin na světě, dočasně uzavřel svých 536 kin v Americe a 127 v Británii. AMC, největší globální řetězec kin, oznámilo, že zkrátí otvírací dobu většiny svých kin v Británii.
Na začátku pandemie bylo největším problémem publikum. V březnu v kinech zcela propadl Disneyho animák „Frčíme“, protože lidé jednoduše odmítali dýchat recirkulovaný vzduch v sále plném cizinců. Situace v kinobyznysu se ještě zkomplikovala poté, co vlády po celém světě nařídily uzavření sálů nebo zakázaly prodej občerstvení a omezily kapacity sálů, což v podstatě vymazalo veškeré zisky.

Odložené premiéry
Od té doby řada států restrikce uvolnila a diváci se chystali na návrat, ale kina jim nemají prakticky co nabídnout. V Číně, kde se zdá, že je covid-19 nyní pod kontrolou, začala studia v rychlém sledu chrlit hity. Ale Hollywood nehodlá riskovat premiéry nákladných blockbusterů, dokud mnoho velkých trhů, včetně New Yorku a Kalifornie, zůstává uzavřeno a diváci jsou nervózní. Většina velkých hitů byla odložena (viz graf). Poslední kapkou pro Cineworld bylo rozhodnutí MGM a Universal Pictures z 2. října odložit premiéru nejnovější bondovky „Není čas zemřít“ z listopadu letošního roku na duben 2021. Žádná velká premiéra není v plánu až do Vánoc, kdy mají kina zachránit Warner Bros. a jejich „Wonder Woman 1984“.

Může se stát, že záchrana přijde pozdě. Návštěvnost kin klesala už před covidem-19. Aby odlišili návštěvu kina od večera stráveného u Netflixu, vybudovali provozovatelé kinosálů pohodlné multiplexy, kde číšníci nosí burgery divákům rozvaleným v pohodlných sedačkách. Museli se kvůli tomu masivně zadlužit. V případě AMC se dluh vyšplhal na deset miliard dolarů, což je víc než šestinásobek hrubého ročního zisku. U Cineworldu je poměr dluhu k hrubému zisku téměř stejně vysoký. Devět měsíců bez příjmů z velkých filmových hitů může mít katastrofální následky. Americká Národní asociace majitelů kin předpovídá, že sedm z deseti malých a středně velkých kin zkrachuje, pokud jim stát nepomůže, a apelovala na Kongres, aby bailout schválil. Bankrot pravděpodobně čeká podle ratingové agentury Moody’s i oba giganty, AMC a Cineworld; AMC dojde provozní kapitál nejpozději v lednu. Ceny akcií západních provozovatelů kin letos prudce klesaly a aktuálně jsou na pětině toho, co stály před pěti lety. (Čínské kinořetězce si vedou lépe.)
Trochu se obětovat
Majitelé kin apelovali na filmová studia, aby dál natáčela, a hlavně uváděla filmy do kin. Eric Wold z investiční banky B. Riley říká, že Hollywood bude možná muset „přijmout ránu, aby průmysl nakrmil“ a zabránil tomu, že se „úplně rozloží“. Společnost Warner Bros. už se obětovala, když v létě pustila do kin „Tenet“, přičemž z prodeje lístků v amerických kinech utržila jen 45 milionů dolarů a ve výsledku může na sci-fi thrilleru prodělat. Ani studia si však nemohou dovolit charitu. Disney muselo dočasně propustit 28 tisíc zaměstnanců svých covidem těžce zkoušených zábavních parků.

Jednoho dne se blockbustery vrátí. Kina přesto budou muset odložit investice, zvýšit ceny a uzavřít některé pobočky, aby se finančně vzpamatovala – a diváci přitom budou mít víc důvodů než kdykoli dřív zůstat doma. Podle odhadů poradenské společnosti Deloitte má průměrná americká domácnost předplacené čtyři streamovací služby. Filmová studia tlačí na zkrácení doby, po niž se mohou jejich nové hity promítat exkluzivně v kinech: AMC nedávno dovolilo Universalu, aby pustil své filmy na internet už po třech týdnech – výměnou za podíl na příjmech. I kdyby covid-19 filmové plátno úplně nezničil, určitě je hodně okousá.
© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.