Boj o automobilku MAN: raději zavřít, než se spojit s Tatrou?

Automobilka MAN hrozí zavřením závodu v rakouském Steyru, přestože má několik zájemců o jeho koupi, mimo jiné i kopřivnickou Tatru

Boj o automobilku MAN: raději zavřít, než se spojit s Tatrou?
Elektrický nákladní vůz Man | Profimedia.cz

Rakouští odboráři vytáhli do riskantní bitvy. V sázce je budoucnost továrny s více než stoletou tradicí v hornorakouském Steyru, osud 2300 zaměstnanců plus dalších osmi tisíc pracovních míst, která jsou na továrně závislá. Její konec by pro město s 38 tisíci obyvateli znamenal sociální katastrofu. Stejně tak se však může stát, že se závod podaří zachránit a novým vlastníkem se stane Tatra Trucks ze skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada.

Takto lze interpretovat poslední dění kolem rakouského výrobce komponentů ze skupiny MAN, která je součástí koncernu Volkswagen. Výrobce autobusů a trucků se sídlem v Mnichově už před časem oznámil, že rakouskou továrnu plánuje nejpozději do roku 2023 zavřít a výrobu přesunout za levnější pracovní silou do Polska.

Střet kancléřů i oligarchů

O závod ovšem projevilo zájem několik investorů. Mezi nimi konsorcium LGG Industriebeteiligungen kolem lineckého podnikatele Karla Eggera. To má podle rakouských médií vedle zatím nejmenovaných mezinárodních automobilek spolupracovat i s kopřivnickou Tarou. To ale Češi vyvrací. „Upozorňuji, že společnost Tatra Trucks není součástí tohoto konsorcia a nepodílela se na žádné nabídce k převzetí závodu. Platí, že Tatra si váží toho, že je jako možný partner pro závod zmiňována, ale spekulace o převzetí závodu společností Tatra Trucks v tuto chvíli nemají žádný faktický základ,“ reagoval mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek. 

V roli poradce uskupení se angažuje bývalý rakouský kancléř Alfred Gusenbauer. Konsorcium představilo záměr vybudovat ve Steyru centrum zelené mobility, které by postupem času nabídlo až deset tisíc pracovních míst. LGG proto prosazovali i odboráři, kteří už dříve vyzvali vlastníka k jednáním s tímto zájemcem. Prostřednictvím vídeňských právníků se přihlásilo o slovo i samo konsorcium, které podle deníku Der Standard svůj koncept popsalo jako „odolnější vůči krizím a diverzifikovanější než na Rusku závislé plány“.

Šlo o narážku na nabídku společnosti WSA Beteiligungs rakouského manažera Siegfrieda Wolfa, kterému dal MAN nakonec přednost. Wolf je historicky spojený s osobou kanadsko-rakouského miliardáře a expolitika Franka Stronacha. V posledních letech však pracoval především pro ruského oligarchu Olega Děripasku, a jsou mu tedy připisovány dobré vazby na Rusko. Děripaska je i v Česku dobře znám kvůli ostrým sporům s nedávno zesnulým českým miliardářem Petrem Kellnerem.

Zaměstnanci řekli ne

WSA Beteiligungs předložila vedení MAN i odborářům plán spočívající v zachování výroby, ovšem za cenu propuštění části zaměstnanců a snížení mezd těm, kteří si práci udrží. Dohoda byla podmíněna souhlasem všech pracovníků. Ti ji ale předminulý týden v celozávodním hlasování ostře odmítli. Proti záměru se vyslovilo 64 procent hlasujících. Tím je zřejmě Wolf ze hry, a logicky by tak měli přijít na řadu další zájemci.

K tomu se však automobilka MAN příliš nemá. Na odborářské hlasování reagovala oznámením, že obnovuje plány na uzavření závodu, a šéf dozorčí rady Volkswagenu Hans Dieter Pötsch zopakoval, že kromě Wolfova plánu neexistuje alternativa.

Ani podle Čírtka nebyla česká firma zatím oficiálně vyzvána, aby se zapojila do řešení situace, a kromě veřejných zdrojů nemá k dispozici informace o situaci společnosti. „Pokud k tomu bude vyzvána, ráda se seznámí se situací podniku a podle toho by vyhodnotila, zda je reálné se o společnost ucházet a připravit strategii, která by zajistila další úspěšnou existenci podniku,“ uvedl Čírtek.

Proč MAN sází výhradně Wolfa a do jaké míry může jít jen o nátlak na vzpurné odboráře, nelze odhadnout. Mezitím se do věci začínají intenzivně míchat i rakouští politici. Ozývají se hlasy, aby se do sociálně citlivé záležitosti vložil stát a fabriku alespoň částečně zestátnil. Která z nepřehledné změti zájmových skupin kolem tradičního výrobce vyjde ze souboje jako vítěz a bude-li vůbec nějaký, zůstává otevřené.

Týdeník hrot

  • Filozof jednorožcem
  • Skutečná lekce z 11. září
Objednat nyní