Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

TikTok a zneužívané děti. Čínské sociální síti hrozí obrovské pokuty

Být nejvlivnější sociální sítí na světě s sebou nenese jen obrovské příjmy, ale očividně také velké potíže. Alespoň, pokud síť patří Číňanům. Kteří k osobním datům přistupují... jako Číňané. Po žalobách jednotlivých států USA se na TikTok vrhla Federální obchodní komise. Důvod? Ledabylé nakládání s daty dětí a mladistvých už prý překračuje všechny meze.

Být nejvlivnější sociální sítí na světě s sebou nenese jen obrovské příjmy, ale očividně také velké potíže. Alespoň, pokud síť patří Číňanům. Kteří k osobním datům přistupují... jako Číňané. Po žalobách jednotlivých států USA se na TikTok vrhla Federální obchodní komise. Důvod? Ledabylé nakládání s daty dětí a mladistvých už prý překračuje všechny meze.

Celý článek
0
Vybrané články
z týdeníku The Economist

Boeing v luftu

Výrobce letadel prozatím přežije, ale nakonec se neobejde bez finanční injekce.

Boeing v luftu
Boeing (ilustrační foto) | Profimedia.cz

Koronavirus těžce postihl většinu zákazníků Boeingu; mnoho aerolinek muselo rušit lety. Obavy o osud gigantu, už tak nejistý kvůli ročnímu zákazu letů jeho nejprodávanějšího stroje 737 MAX, dosáhly takové intenzity, že banka Goldman Sachs cítila povinnost zdůraznit, že Boeing „zůstane fungujícím podnikem“. Samotná společnost tvrdí totéž a nejspíš je to pravda. Otázka tedy není, jestli Boeing přežije, ale jak.

Boeing má záchrannou síť. Třetina příjmů v roce 2019 pocházela z obranné divize, jež se dohromady s divizí služeb podle odhadů výzkumné společnosti Bernstein postará letos o příjmy ve výši pěti miliard dolarů. Boeing má v rozvaze dost hotovosti, úvěrovou linku na 14 miliard dolarů a pozastavil dividendu. Nový šéf společnosti Dave Calhoun tvrdí, že firma disponuje 15miliardovou likviditou.

Banka Jefferies odhaduje, že za měsíc úplného přerušení dodávek přijde Boeing o 4,3 miliardy dolarů v hotovosti. Je tudíž možné, že v případě delší krize bude potřebovat pomoc od státu. Ještě štěstí, že Kongres vložil žádost o podporu amerického letectví do stimulačního balíčku v hodnotě dvou bilionů dolarů. Ten zahrnuje 25 miliard určených pro dopravce a 17 miliard pro společnosti „nezbytné pro udržení národní bezpečnosti“ (včetně Boeingu). Podmínky jsou nejasné a jednání stále probíhají. Ministr financí Steve Mnuchin však naznačil, že pomoc bude určitým způsobem podmíněná – včetně kapitálového vstupu státu do společnosti. 

O tomhle Boeing (prozatím) odmítá uvažovat. Místo toho by se mohl pokusit sáhnout si na část ze 454 miliard dolarů vyčleněných v rámci stimulačního balíčku na půjčky a záruky pro velké firmy, čímž by se vyhnul kapitálovému vstupu státu. Calhoun tvrdí, že jeho společnost dokáže sehnat peníze na burze. Podmínky však budou tvrdé. Navzdory mírnému zlepšení v posledních dnech se desetileté dluhopisy Boeingu obchodují pod svou nominální hodnotou a také náklady na pojištění dluhu v případě krachu zůstávají vysoké.

Boeing doufá, že se obchody rychle vzpamatují. Podle Kena Herberta z banky Canaccord Genuity Boeing váhá s odesláním lidí na nucenou dovolenou. V plánu je v květnu pozvolna obnovit výrobu 737 MAX. Goldman Sachs se domnívá, že i kdyby Boeing doručil jen polovinu letadel plánovaných na tento rok, bude disponovat dostatečnou likviditou, aby pokryl „výrazně záporný“ hotovostní tok. Je však možné, že se aerolinky nevrátí k normálnímu provozu celé měsíce a prodeje budou výrazně nižší. Calhoun si tak možná bude muset vybrat mezi trpkou burzovní a protivnou vládní záchranou. 

© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.