z týdeníku The Economist
Bezstarostná jízda Amazonu, Googlu a spol. skončila. I digitální ekonomika má své limity
Éra výjimečnosti a zdánlivě nekonečného růstu amerických technologických gigantů zřejmě skončila

V digitálním světě může programátor podle libosti ignorovat fyzikální zákony. Stejně tak se zdálo, že se globální korporátní architekti dokážou libovolně vzpírat ekonomické gravitaci. Od roku 2005 se digitální podíl amerického HDP zvýšil o rovnou třetinu a nyní dosahuje deseti procent. Růst technologického oligopolu – Mety, Alphabetu, Amazonu, Microsoftu a Applu (zkráceně MAAMA) – překonal i tento závratný růst.
V průměru rostly MAAMA v posledních deseti letech tržby a zisky téměř o dvacet procent ročně, zatímco HDP celých Spojených států se ve stejném období šplhal vzhůru v průměru jen o necelá čtyři procenta ročně. Covid-19 drasticky omezil naše fyzické životy, ale značně obohatil ty digitální – a tím výrazně nahrál velkým technologickým firmám.
Letos se gravitace znovu přihlásila o slovo. Technologický index Nasdaq spadl od ledna o čtvrtinu, tedy o polovinu víc než celý americký akciový trh. Nevýdělečné a ne tak velké technologické firmy sráží ke dnu anemický růst tržeb a vysoké úrokové sazby, kvůli nimž dnes vypadají budoucí tržby firem jako Snap podstatně méně oslnivě.
Ještě překvapivější je, že neveselá realita doléhá i na obry, kteří tady a teď generují hromady peněz. Šestadvacátého června oznámil Alphabet nejpomalejší čtvrtletní růst tržeb od ponurých prvních měsíců pandemie. Jeho akcie se zase rychle vzpamatovaly, ale nejspíš jen proto, že očekávání bylo ještě podstatně horší, a cena navíc nestoupla natolik, aby vykompenzovala nedávné ztráty. Den poté ohlásila Meta dokonce meziroční pokles tržeb, vůbec poprvé za dobu své existence.