Báječný rok Elona Muska

Sedminásobně zbohatl a v žebříčku nejbohatších lidí se dostal už na první místo. Taky vyslal vlastní loď do vesmíru a narodil se mu syn. Elon Musk nebude na covidový rok vzpomínat ve zlém.

Báječný rok Elona Muska
Elon Musk | Shutterstock.com

Pokud bychom měli sestavit žebříček lidí, kteří loni navzdory okolnostem zažili největší úspěchy, určitě by na jednom z předních míst byl technologický vizionář Elon Musk. Ne-li na tom nejvyšším. 

Dařilo se mu v hlavním byznysu, vedlejších projektech i rodinném životě. Postavit největší automobilku, vyslat do vesmíru raketu a zplodit syna, dala by se parafrázovat známá poučka o tom, co má v životě dokázat správný muž.

Elona Muska bylo všude plno. Pokud se zrovna nemluvilo o akciích Tesly, strhl na sebe pozornost, když prozradil jméno svého prvorozeného potomka: X Æ A-12. Miliony lidí po celém světě sledovaly i záběry astronautů v módních skafandrech při startu rakety Falcon 9. 

Nejvíc fascinující je ale přece jen příběh Muskovy automobilky.

Sedmkrát větší

Leden 2020 odstartovaly akcie Tesly na necelých 89 dolarech. Za předešlý rok 2019 se zhodnotily asi o třetinu a šílenství, které kolem mělo propuknout, tak očekávali snad jen největší fanoušci značky. Nic moc tomu nenasvědčovalo.

Firma byla většinu svého fungování ve ztrátě, kvartály v plusu od roku 2008 se daly spočítat na prstech jedné ruky. Dlouho nestíhala vyrábět a zpoždění měly i některé nové modely. K přehnanému optimismu nebyl důvod, byť sám Musk sebevědomě prohlašoval, že rok 2020 bude představovat zlom.

 
Vývoj akcií Tesly

Skeptici si přišli na své hned v únoru. Akcie Tesly nejprve do 21. února 2020 zdvojnásobily svou cenu, ale pak se během pouhého měsíce ztřítily ještě pod úroveň ze začátku roku. Zlomyslná radost ze splasknutí bubliny však netrvala dlouho – trend se opět obrátil a od té doby křivka s malými výkyvy neustále roste. 

Na konci roku se tak za akcii elektroautomobilky platilo přes 700 dolarů, tedy více než sedminásobek ceny ze začátku roku. Růst pokračuje i letos a míru celého šílenství dokresluje, že jen během psaní tohoto textu stihly akcie Tesly posílit ze 756 až na 790 dolarů.

Investoři, nebo fanoušci?

Přestože Tesle během minulého roku pomohlo hned několik dobrých zpráv, závratný růst ceny jejích akcií se příliš racionálně vysvětlit nedá. Firma sice pyšně oznámila, že poprvé vyrobila přes půl milionu vozů, to je ale v celosvětovém měřítku téměř legrační číslo. I česká Škodovka zvládne téměř dvojnásobek. 

Stejně tak radost z pěti po sobě jdoucích ziskových kvartálů od konce roku 2019 je diskutabilní. Ano, například za třetí čtvrtletí 2020 firma sice vykázala rekordní obrat 8,8 miliardy dolarů, o dvě pětiny vyšší než před rokem, její dlouhodobá bolest – vysoké náklady – by ji nicméně i tak stáhla do ztráty. 

Kladného výsledku automobilka dosáhla díky prodeji emisních kreditů. Jde o obdobu povolenek, kterých má Tesla díky výhradní výrobě elektroaut nadbytek, a tak je přenechává méně ekologické konkurenci. Pro lepší ilustraci: Ve třetím čtvrtletí loňského roku zisk dosáhl 331 milionů a příjmy z kreditů 397 milionů dolarů.

Investory hnal tedy spíš optimismus do budoucna. Tesla má letos otevřít novou továrnu v Německu; bude mít stejnou kapacitu jako loňská celoroční produkce – půl milionu vozů. Daří se navíc na konci roku 2019 otevřené výrobě v Šanghaji zhruba se stejným ročním objemem. 

Celkem tak letos Musk plánuje dodat 900 tisíc vozů. Přidržíme-li se srovnání se Škodou Auto, stejného výsledku dosáhla v českých závodech v roce 2019.

Úplně největší pomocí pro cenu akcií trendy automobilky nicméně byla měnová politika americké centrální banky. Fed celý loňský rok usilovně pumpoval nové dolary do ekonomiky a podstatná část z nich skončila právě v akciích. A největší zájem byl mezi investory o ty Muskovy.

Před Bezosem

Buď jak buď, rodilý Jihoafričan se díky loňské burzovní jízdě dostal v žebříčku světových miliardářů až na samý vrchol. Na začátku koronavirového roku agentura Bloomberg jeho jmění spočítala na 27 miliard dolarů. Nyní, o rok později, je to neuvěřitelných 195 miliard – už deset miliard před dosavadním dlouhodobým lídrem, majitelem Amazonu Jeffem Bezosem.

Hodnota firmy se v těchto dnech pohybuje kolem 750 miliard dolarů. Absurditu situace jen zvýrazňuje srovnání s konkurencí. Tesla je suverénně největší automobilkou a její hodnota aktuálně přesahuje hodnotu deseti dalších největších výrobců. Na druhém místě je Toyota s tržní kapitalizací 215 miliard.

Když Muskova firma loni v prosinci vstupovala do amerického burzovního indexu S&P 500, byla historicky nejhodnotnějším nováčkem v této elitní společnosti největších amerických firem a usadila se na šestém místě.

Trochu nadhodnocená

Jak dlouho může tato jízda pokračovat, by možná šlo vyvěštit z křišťálové koule, ale ne seriózně předpovědět. Fanoušci Tesly jsou si jistí, že díky stále většímu důrazu největších světových ekonomik na ekologii a příklon k elektromobilitě jejich ikonu jen tak něco nezastaví.

Skeptici naopak hovoří o jedné z největších bublin na akciových trzích, jejíž prasknutí bude mnoho lidí hodně bolet. Obě strany rozsoudí až budoucnost. Loni ale na plné čáře vyhráli optimisté.

Investoři, kteří si vsadili proti Tesle a její akcie shortovali, si lížou krvavé rány. I tady má ostatně Tesla rekord – agentura Bloomberg spočítala, že ještě nikdy spekulanti na sázce na pokles cen akcií jediné firmy neprodělali tolik jako v roce 2020 u Tesly – ztráty dosáhly 38 miliard dolarů.

Co na to říká sám zakladatel firmy? Například loni v polovině roku si jen tak „utweetnul“, že se mu akcie Tesly zdají nadhodnocené. Sice tím způsobil zakolísání ceny, nakonec ale křivka pokračovala směrem vzhůru a stejný trend pokračuje zatím i letos.

Týdeník hrot

  • Zdeněk Tůma: S bazukou se musí umět
  • Přežijí komunisté stovku?
Objednat nyní