Vybrané články
z týdeníku The Economist

Arthur Brand, Indiana Jones světa umění

Ukradené umění mizí ve zločineckém podsvětí. Arthur Brand ho zachraňuje

Arthur Brand, Indiana Jones světa umění
ilustrace Vojtěch Velický

Už jako malého chlapce fascinovalo Arthura Branda umění a starožitnosti. Jeho dědeček chodil do školy s Hanem van Meegerenem, nizozemským malířem, který padělal obraz Johannese Vermeera a prodal ho Hermannu Göringovi. Jeho otec miloval dějiny a pojmenoval syna po mytickém britském vládci, králi Artušovi. V dětství Brand zbožňoval příběhy o rytířích a Vikinzích, o mumiích a ukrytých truhlách plných zlata, stříbra a šperků. „Přečetl jsem jen jednu jedinou knihu, Ostrov pokladů,“ vypráví.

Během puberty se Brandovou vášní stal film Hodný, zlý a ošklivý. Během studií ve Španělsku se dozvěděl, že se tento spaghetti western natáčel v nedaleké vesnici. Když ji navštívil, narazil tam na lidi hledající mince (stejně jako ve filmu, jehož zápletka se točí kolem ukrytého konfederačního zlata). Záhy se stal amatérským sběratelem: nejprve se věnoval starým mincím a poté se přesunul k uměleckým dílům. Vypláznul majlant za obraz, o němž byl přesvědčen, že je dílem Paula Madelineho, francouzského postimpresionistického malíře, nicméně technická analýza odhalila, že se jedná o podvrh, který vznikl desítky let po umělcově smrti. „Ti šmejdi,“ vzpomíná, jak si říkal. „Takhle okrást chudého studenta.“

Incident mu ukázal novou cestu. Rozlícený, jak ho obrali, se rozhodl odhalit rozsah podvodů a triků v uměleckém světě.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit