OSN vytáhla proti zabijácké umělé inteligenci. Chce zákaz autonomních zbraní ve válkách

Pokud samočinný dron omylem zabije civilisty, kdo za to bude odpovědný? Moderní konflikty přinášejí otázky, na které etika teprve hledá odpověď. Proti robotům-vojákům vznikla i rozsáhlá petice.

Pokud samočinný dron omylem zabije civilisty, kdo za to bude odpovědný? Moderní konflikty přinášejí otázky, na které etika teprve hledá odpověď. Proti robotům-vojákům vznikla i rozsáhlá petice.

Celý článek
0

Punk, zábava a hodně piv. Antoš je splněným snem, říká pivovarnice Grguričová

Ve znaku mají sice letopočet 1578, na historický pivovar si tu ale nehrajou. Antoš ze Slaného sází na moderní speciály a pestrobarevné etikety, které zaujmou na první pohled. A že pivovar vede žena? „Kvůli tomu jsem se ještě s despektem nesetkala,“ říká spolumajitelka Antoše Šárka Grguričová.

Ve znaku mají sice letopočet 1578, na historický pivovar si tu ale nehrajou. Antoš ze Slaného sází na moderní speciály a pestrobarevné etikety, které zaujmou na první pohled. A že pivovar vede žena? „Kvůli tomu jsem se ještě s despektem nesetkala,“ říká spolumajitelka Antoše Šárka Grguričová.

Celý článek
0

Zombie automobilky v Číně: zahraniční továrny jsou „u ledu“, o jejich auta není zájem

Zahraniční automobilky postavily během minulých let v Číně řadu továren na auta se spalovacími motory. Poptávka po klasických autech západních značek ale klesá, a tak továrny vyrábějí aut stále méně.

Zahraniční automobilky postavily během minulých let v Číně řadu továren na auta se spalovacími motory. Poptávka po klasických autech západních značek ale klesá, a tak továrny vyrábějí aut stále méně.

Celý článek
0

Když roušky nezajistí ani Gates: američtí popeláři si stěžují na nedostatečnou ochranu

Dostatek ochranných prostředků proti koronavirové nákaze vám nemusí zajistit ani to, když vaši firmu spoluvlastní jeden z nejbohatších lidí světa.

Když roušky nezajistí ani Gates: američtí popeláři si stěžují na nedostatečnou ochranu
ilustrační foto | Profimedia.cz

Když přišel Greg Dowis do práce na směnu a zkontroloval zásoby ochranných a hygienických pomůcek pro 35 řidičů popelářských vozů, byl nemile překvapen. K dipozici měl pouze jeden respirátor a několik krabic modrých nitrilových rukavic. Dowis a jeho podřízení pracují v Atlantě, které je jedním z měst, kde prudce stoupá počet nakažených. Odvážejí odpad z nemocnic a bytových komplexů. 

„Stále nemáme dodávky čisticích prostředků a dezinfekci rukou,“ řekl Dowis webu Motherboard. Postěžoval si, že popeláři musí brát množství pytlů s odpadky ručně i tam, kde jsou potvrzené případy nového viru. 

Už před vypuknutím pandemie byla práce u firem, které svážejí komunální odpad, hodnocena v Americe jako jedna z nejrizikovějších. Po profesích dřevorubců, rybářů, pilotů a pokrývačů, jsou to také pracovníci firem, jež sbírají a recyklují odpad. Ve Spojených státech jich pracuje 467 tisíc a v souvislosti se šířením koronaviru se stává tato práce ještě nebezpečnější.

Virus v Georgii

Naši pracovníci často manipulují s kontaminovaným odpadem zejména z nemocnic, tvrdí zástupci odborového hnutí Teamsters. Odpad z nejpostiženějších států - New Yorku a New Jersey - se pak převáží na skládky na Středozápadě Spojených států. Podle odborníků může virus přežít na některých materiálech, jako jsou plasty nebo kovy, až 72 hodin. 

Firmy na ochranu kašlou

Šéf odborů Sean Campell z Teamsters Local 813, jenž zastupuje i popeláře ve městě New York, varuje, že práce bez dostatečného vybavení zvyšuje již tak vysokou zdravotní rizikovost v tomto sektoru, ale vedení firem pracovníky dostatečně nechrání.

Špatná situace panuje hlavně ve firmě Republic Services, která je druhou největší soukromou firmu, jež sváží a zpracovává odpad. Zaměstnává 35 tisíc lidí. Mezi největší akcionáře patří i zakladatel společnosti Microsoft Bill Gates, který do firmy investoval přes svůj fond Cascade Investment a drží v ní 34procentní podíl.

Musím si kupovat vlastní ochranné prostředky

Dowis, který ve firmě pracuje 22 let, tvrdí, že musí nakupovat vlastní čistící a dezinfekční prostředky, aby udržoval svůj vůz v pořádku, pokud odváží odpad i z nemocnic. „Prostředky, které dostáváme, nejsou dostatečné,“ říká. Firma Republic Services to ale odmítá. Dodržuje prý platnou legislativu pro nakládání s odpady a zaměstnanci mají dostatek dezinfekce i ochranných pomůcek na ruce i na obličej.

Chuck Stiles, jenž zastupuje v odborech Teamsters sedm tisíc zaměstnanců Republic Services, dokonce naznačil, že firma se snaží na epidemii vydělávat tím, že nedostatečně chrání své pracovníky. „Lidé nám hlásí, že mají nedostatek prakticky všeho,“ zdůraznil. 

Jen deset dní nemocenské

Řidič popelářského vozu Paul Auxer z Ohia potvrdil, že je situace neuspokojivá. Ze začátku měli respirátory a rukavice, nyní ale nedostávají žádné nové ochranné pomůcky ani dezinfekci. Přesto jsou často v kontaktu s lidmi, kteří onemocněli covid-19. Stěžuje si, že má nárok pouze na deset dní nemocenské. Pokud by byl hospitalizován na delší dobu, zůstane bez příjmů. Takový přístup mu přijde po 25 letech u firmy jako pohrdání dlouholetými pracovníky. 

Stiles se obává, že se může řada pracovníků nakazit, pokud se ochrana v tomto sektoru nezlepší. Veřejnost navíc popeláře nevnímá jako hrdiny těchto dnů, kteří pracují v první linii, jako je tomu u zdravotníků nebo prodavačů v supermarketech.