Nové stroje a peníze od vlády. Air Baltic ukazuje, jak přežít

Malé aerolinie z Lotyšska vsadily na perfektní služby, spolehlivost a flotilu, jež je nejmladší na světě.

Nové stroje a peníze od vlády. Air Baltic ukazuje, jak přežít
ilustrační foto | Shutterstock.com

Letecká společnost z Rigy vzala karanténní opatření jako příležitost, jak se na trhu udržet a zajistit v pandemické éře stále důstojné a civilizované létání. Palubní personál nenutí pasažérům plastové štíty jako konkurence Qatar Airways, stačí roušky, které každému zákazníkovi rozdává.

„Mnoho lidí se stále létání bojí, ale to se brzy změní,“ sebevědomě prohlašuje německý šéf Air Baltic Martin Gauss. Bývalý pilot pracuje jako generální ředitel aerolinií od roku 2011. Před třemi roky byla společnost, kterou vlastní lotyšský stát ze čtyři pětin, hodnocena jako nejpřesnější letecký dopravce na světě, 90 procent všech jeho letů mělo zpoždění menší než patnáct minut.

Nyní chce svůj úspěch postavit na tom, že má pouze nová úsporná letadla Airbus. Jejich stáří je v průměru 1,9 roku, což dělá z aerolinií světového lídra. Nejstarší stroje létají 3,6 roku. V dubnu totiž přestala společnost používat starší letadla Boeing a Bombardier.

Drastické škrty

Už na začátku šíření koronaviru jako první v Evropě uzemnila firma 17. dubna letouny, Gauss navíc drasticky škrtal, když se zbavil 40 procent personálu i flotily. Air Baltic se rozloučila se sedmi stovkami zaměstnanců s příslibem, že se mohou vrátit, až se ekonomická situace zlepší

Dva měsíce tým jedenácti manažerů každý den pracoval – pravidelně se nechali testovat na covid-19 – na vytvoření nové strategie, aby firma přežila i po odeznění první vlny covidu ve světě.

Aerolinie Air Baltic začaly s omezeným létáním už 18. května, přičemž používaly jen čtyři z 38 letadel. Nyní používají asi polovinu flotily. Šéf společnosti staví svůj úspěch zejména na tom, že služby poskytují ve stejné kvalitě jako před karanténou.

Miliony roušek si společnost dovezla svými letadly z Číny. „Jak velký smysl má povinné nošení roušek, je věcí diskuze,“ připustil Gauss. „V současné době to vypadá, že jsou s nimi pasažéři spokojenější. Neexistuje však lékařský důvod, proč je nosit v letadle, ale ne v restauraci.“

Od začátku krize létá společnost z Rigy pouze s novými stroji Airbus A220-300, v čemž hodlá pokračovat. Dvoumotorová letadla poskytují dostatek míst pro zákazníky a ve své třídě mají největší zavazadlový prostor pro palubní zavazadla. Jsou také úspornější a tichá. „Od krize se ukazuje, že letadlo s kapacitou 145 pasažérů je správnou volbou, protože poptávka je nižší,“ přiznal Gauss. Už nyní jich má společnost dvaadvacet kusů a dalších 28 si objednala do dalších let.

Kdo si koupí letenku, poletí

Provozní šéf Air Baltic Pauls Calaitis je i přes nižší poptávku letů spokojen. Za sedm týdnů, kdy firma obnovila lety, nemusela ani jeden zrušit. „Je to důležitý signál pro naše zákazníky. Pokud si letenku zarezervují, tak poletí,“ zdůraznil. V současném období se chlubí téměř stoprocentní dochvilností. „To jsou prvotřídní čísla, kterých normálně není možné během léta dosáhnout,“ vysvětlil

Baltské aerolinky stále nelétají do Ruska, Ukrajiny a Švédska, kde přetrvává velký počet nakažených koronavirem. Tyto destinace byly přitom pro společnost před karanténou klíčové. Počet prodaných letenek se ale dostává na 50 procent oproti minulému létu, což manažeři vnímají jako úspěch, protože kapacita letadel je menší než polovina. 

„Vzhledem k nabízené kapacitě jsou prodeje letenek velmi silné,“ pochvaluje si Gauss. V červnu měla společnost obsazenost letů 39 procent. V září by pak mělo vzlétnout všech 22 strojů, o rok později to má být o deset Airbusů více.

„Přežijeme, i když přijde druhá vlna pandemie,“ neztrácí optimismus Gauss. Firma dostala štědrou finanční injekci od státu, se kterou souhlasila i EU. Stát zvýšil kapitál o 250 milionů eur (6,6 miliardy korun). Peníze by se měly splatit vydáním nových akcií po roce 2022. Šéf letecké společnosti tvrdí, že je nyní šťastný. Bude asi jedním z mála kapitánů osobní letecké dopravy.