Aero opouští jeho šéf. Prodej výrobce letadel stále není uzavřen

Svůj úkol splnil. Dieter John teď končí v čele výrobce letadel Aero Vodochody.

Aero opouští jeho šéf. Prodej výrobce letadel stále není uzavřen
Dieter John | Aero Vodochody

Německý průmyslový matador Dieter John, který loni přišel do čela tuzemského výrobce letadel Aero Vodochody s cílem stabilizovat ekonomiku ztrátové společnosti, už má novou práci. Od listopadu usedne do vedení představenstva velké německé realitní společnosti PlanetHome. 

John, který v minulosti působil na výkonných pozicích v nadnárodních výrobních společnostech z oblasti leteckého průmyslu Astrium Eurocopter Group, Airbus Group, MBB/Dasa nebo Bombardier Transportation and Management Consulting, přišel do Odoleny Vody po nuceném odchodu italského managementu. Generální ředitel Giuseppe Giordo sice v Aeru dotáhl ambiciózní výrobní program nové L-39 NG, avšak za cenu velkých ztrát a mizivých obchodních úspěchů. 

Německý manažer firmu provozně a ekonomicky stabilizoval a vlastně ji pro Pentu připravil k prodeji. Ta se totiž mezitím rozhodla, že další peníze do Aera už nepošle a raději se společnosti zbaví. Johnův odchod je tak přirozenou reakcí na současnou změnu vlastníka. Aero Vodochody po 13 letech přebírají od Penty noví investoři. Tím hlavním je soukromý maďarský fond vedený lobbistou a finančníkem Andrásem Tomborem, který má blízko k vládní straně Fidesz Viktora Orbána. Maďaři mají v Aeru získat 51 procent, zbytek připadne Omnipolu zbrojařské rodiny Richarda Hávy. Ten se investičně podílel už na vývoji L-39 NG.

Původně se hovořilo také o tom, že v pozadí obchodu bude jako finanční partner operovat skupina PPF Petra Kellnera s případnou akciovou opcí. Její úlohu ale dodnes nikdo nepotvrdil.

Samotný obchod sice formálně proběhl už v průběhu června, avšak nadále není zcela uzavřen. Průtahy způsobila údajně maďarská financující banka a kromě toho se stále jedná o tom, kdo získá sousední zkušební dráhu. Ta původně neměla být předmětem prodeje. Penta zde dlouhé roky chystala výstavbu nového dopravního letiště pro Prahu. Dráha však představuje důležitou součást i pro fabriku, neboť právě na ní probíhají cvičné lety.

Spekulovalo se, že Maďarům se do nákupu letiště původně nechtělo a měl jej koupit Omnipol právě s PPF. Z toho ale sešlo a na řadě je teď opět Omnipol s Maďary. I proto byl v Česku v těchto dnech Tombor osobně jednat se zástupci Penty i Aera s plánem celou věc uzavřít.

Tématem jednání má být také nový šéf Aera, který na podzim nahradí odcházejícího Němce. Firma to zatím nechce komentovat, ale v kuloárech se nejčastěji objevuje jméno úspěšného ředitele pardubického vývojáře radarů ERA Viktora Sotony. ERA patří skupině Omnipol a Sotona je dnes jedním z klíčových lidí Richarda Hávy. Oficiálně má ale jméno nového šéfa zaznít až společně s uzavřením samotného prodeje.

Týdeník hrot

  • Muzikanti na mizině
  • Dlouhé čekání krátkou práci
Objednat nyní