Za 12 vteřin ukrást 25 milionů dolarů? Nové technologie ohrožují bezpečnost bank

Bankovní systémy potřebují výrazně posílit ochranu před riziky, která přinesly nové technologie, blockchain a umělá inteligence 

Bankovní systémy potřebují výrazně posílit ochranu před riziky, která přinesly nové technologie, blockchain a umělá inteligence 

Celý článek
0

Do Behavia přiteče přes 55 milionů korun. S českou firmou, která zlepšuje reklamu, si plácli Nizozemci

České Behavio, které vylepšuje reklamy tak, aby měly skutečný efekt, získalo další finanční injekci. Nizozemci mu poslali přes 55 milionů korun. Peníze chce firma použít na nové funkce umělé inteligence a další expanzi.

České Behavio, které vylepšuje reklamy tak, aby měly skutečný efekt, získalo další finanční injekci. Nizozemci mu poslali přes 55 milionů korun. Peníze chce firma použít na nové funkce umělé inteligence a další expanzi.

Celý článek
0

Proč je český tendr na nové reaktory pro francouzskou EdF zásadní

Francouzský státní koncern EdF netrpělivě čeká na rozhodnutí české vlády, kdo postaví až čtyři nové bloky v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany. Jde o zakázku za stovky miliard korun. Od zakázky Hinkley Point v Británii z roku 2016 by se pro EdF jednalo teprve o druhý zahraniční projekt v Evropě.

Francouzský státní koncern EdF netrpělivě čeká na rozhodnutí české vlády, kdo postaví až čtyři nové bloky v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany. Jde o zakázku za stovky miliard korun. Od zakázky Hinkley Point v Británii z roku 2016 by se pro EdF jednalo teprve o druhý zahraniční projekt v Evropě.

Celý článek
0

„Zelená“ Lufthansa? Přechod na e-paliva by spolkl půlku energetické produkce Německa

Nahrazení kerosinu „zelenými“ palivy v letectví je zatím utopií. Podle aerolinek by bylo příliš energeticky náročné.

„Zelená“ Lufthansa? Přechod na e-paliva by spolkl půlku energetické produkce Německa
ilustrační foto | Lichtwolke / Shutterstock.com

V boji proti změnám klimatu a za zelenání dopravy patří letecká doprava mezi nejčastěji kritizované. Její podíl na celkových dopravních emisích je více než desetinový, a tak rostou politické tlaky na „zelenání“ aerolinek. 

Letos v létě například europoslanci schválili nová pravidla, podle nichž budou muset letecké společnosti postupně nahrazovat tradiční kerosin ekologičtějšími alternativami, především syntetickým kerosinem. Do roku 2025 mají e-paliva tvořit prozatím dvě procenta dodávek na evropská letiště; za 25 let ale mají činit nejméně sedmdesát procent.

Politické tlaky na ekologičtější leteckou dopravu ale nejspíš narazí na tvrdou realitu. Aerolinky upozorňují, že výroba syntetických paliv je extrémně energeticky náročná. To by nejen výrazně zdražilo létání; letů i letadel by patrně muselo výrazně ubýt, jelikož by výroba čisté energie k zachování současných počtů letů nestačila.

„K výrobě dostatečného množství paliv bychom potřebovali asi polovinu německé elektřiny,“ upozornil minulý týden například šéf největších německých aerolinek Carsten Spohr. „Nemyslím si, že nám pan Habeck takové objemy elektřiny dá,“ dodal ředitel Lufthansy s odkazem na německého ministra hospodářství a energetiky Roberta Habecka.

Praxe dává Carstenu Spohrovi za pravdu. Už nyní Německo nemá dostatečné obnovitelné kapacity pro pokrytí běžné spotřeby elektřiny a musí vzít na milost výrobu v uhelných elektrárnách. Je těžko představitelné, že by se podařilo navýšit výrobu solárních a větrných elektráren natolik, aby uspokojila obrovskou poptávku aerolinek. 

Právě syntetická paliva jsou přitom nyní jedinou ekologickou alternativou ke klasickému kerosinu. Letecké společnosti upozorňují, že baterie, používané při náhradě fosilních paliv v silniční dopravě, zatím zdaleka nedosahují parametrů, které by umožnily jejich využití v letectví.