Léčba Erdoğana Erdoğanem: Rok po obratu o 180 stupňů turecká inflace stále řádí

Prezident Turecka sklízí, co zasel. Turci nevěří, že se inflace zklidní, a utrácejí jako o život. Ceny proto rostou dál   

Prezident Turecka sklízí, co zasel. Turci nevěří, že se inflace zklidní, a utrácejí jako o život. Ceny proto rostou dál   

Celý článek
0

Telekomunikační firmy skrývají bohatství pod zemí: staré měděné kabely

Přechod telekomunikačních firem na optická vlákna má i jeden vedlejší, příjemný efekt – v zemi nyní leží miliardové bohatství ve formě starých měděných kabelů. Cena mědi totiž roste, protože je nezbytná pro rozšiřování elektromobility, decentralizované energetiky i datových center.

Přechod telekomunikačních firem na optická vlákna má i jeden vedlejší, příjemný efekt – v zemi nyní leží miliardové bohatství ve formě starých měděných kabelů. Cena mědi totiž roste, protože je nezbytná pro rozšiřování elektromobility, decentralizované energetiky i datových center.

Celý článek
0

Němci zruší daň za tranzit plynu, aby Češi a Rakušané nakupovali od nich

Sporná daň za tranzit plynu vyvolávala spor mezi Berlínem, Prahou a Vídní. Německo chce zrušením poplatků sousední země motivovat k odběru plynu z německých terminálů.

Sporná daň za tranzit plynu vyvolávala spor mezi Berlínem, Prahou a Vídní. Německo chce zrušením poplatků sousední země motivovat k odběru plynu z německých terminálů.

Celý článek
0

Nová doba! Pumpaři musí dostávat úplatky od státu

Kde jsou ty časy, kdy pumpaři obíhali dálniční státní úředníky s naducanými igelitkami, aby jim povolili postavit si za své vlastní peníze pětistou padesátou pátou pumpu u dálnice. Teď je holt nová doba.

Nová doba! Pumpaři musí dostávat úplatky od státu
Elektromobil, ilustrační foto | Tomáš Novák týdeník HROT

Dálniční úředníci budou muset naopak s úplatky, pardon, dotacemi, obíhat soukromé firmy, aby u té dálnice postavily nabíječky pro elektromobily. Je totiž třeba naplnit AFIR (European Union Alternative Fuel Infrastructure Regulation), který stanoví plošný rozsah požadavků na dobíjecí stanice bez ohledu na počty elektromobilů v daných státech. Nařízení dohodnuté Evropskou radou a Evropským parlamentem nezklamalo příznivce černého humoru ani tentokrát.

České ministerstvo dopravy se už dalo slyšet, že na naplnění nařízení těch šest miliard, které už jsou nachystané, nebude stačit. Moc to nepřekvapuje, když slyšíme, že nad elektrice zaslíbeným VW hoří střecha, protože nikdo nechce ta elektroauta kupovat po čerstvém omezení dotací. Tedy kromě státních podniků, které to mají nařízeno, a firem, které to nařízeno zatím nemají, ale mají ESG.

Ale když bude pěkná státní dotace, tak to energetické firmy jistě vyhoví společenské poptávce. Nepřejícníci se budou určitě divit, že mají platit daně na něco, co dosud platilo daně na ně. Provozovatel dotované nabíječky toho pár let nad poskytnutou dotaci na dani z příjmu  moc neodvede a na těch současných ročních sedmdesáti miliardách korun výnosu spotřební daně z motorových paliv se asi taky moc podílet nebude.

Nakonec těžko to někoho překvapí v době, kdy babičky rozbíjejí prasátka, aby mohly zaplatit emisní povolenky ve faktuře na elektřinu, aby až zaklepou bačkorami, jejich vnouček dostal od eráru milion na opravu zděděného domku.

Problém s tím budou mít jen čerstvě módní experti na „teorii nerůstu“, protože evropští politici celkem přesvědčivě dokazují, že jejich rady fakt nepotřebují a do toho chudobince nás dovedou, než bys řekl švec, i bez těch teorií.