Za 12 vteřin ukrást 25 milionů dolarů? Nové technologie ohrožují bezpečnost bank

Bankovní systémy potřebují výrazně posílit ochranu před riziky, která přinesly nové technologie, blockchain a umělá inteligence 

Bankovní systémy potřebují výrazně posílit ochranu před riziky, která přinesly nové technologie, blockchain a umělá inteligence 

Celý článek
0

Do Behavia přiteče přes 55 milionů korun. S českou firmou, která zlepšuje reklamu, si plácli Nizozemci

České Behavio, které vylepšuje reklamy tak, aby měly skutečný efekt, získalo další finanční injekci. Nizozemci mu poslali přes 55 milionů korun. Peníze chce firma použít na nové funkce umělé inteligence a další expanzi.

České Behavio, které vylepšuje reklamy tak, aby měly skutečný efekt, získalo další finanční injekci. Nizozemci mu poslali přes 55 milionů korun. Peníze chce firma použít na nové funkce umělé inteligence a další expanzi.

Celý článek
0

Proč je český tendr na nové reaktory pro francouzskou EdF zásadní

Francouzský státní koncern EdF netrpělivě čeká na rozhodnutí české vlády, kdo postaví až čtyři nové bloky v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany. Jde o zakázku za stovky miliard korun. Od zakázky Hinkley Point v Británii z roku 2016 by se pro EdF jednalo teprve o druhý zahraniční projekt v Evropě.

Francouzský státní koncern EdF netrpělivě čeká na rozhodnutí české vlády, kdo postaví až čtyři nové bloky v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany. Jde o zakázku za stovky miliard korun. Od zakázky Hinkley Point v Británii z roku 2016 by se pro EdF jednalo teprve o druhý zahraniční projekt v Evropě.

Celý článek
0

Krajský bolehlav

Malá politická bilance dvaceti let krajů v Česku

Krajský bolehlav
ilustrační foto | Tomáš Novák týdeník HROT

Kraje si záhy po svém vzniku vydobyly silnou pozici v rámci různých složek politického systému. Rozhodují o bytí a nebytí vlád, politiků i relevanci politických stran. Tříští stranickou jednotu a jsou laboratoří různých experimentů.

Malý pašalík, taky pašalík

Politické strany, jež krajské zřízení před dvaceti lety prosadily (ČSSD, KDU-ČSL, ODA, US), ale i oponující ODS se dušovaly, že nebudou vytvářet žádné robustní politické a správní instituce, nýbrž štíhlé, efektivní a akceschopné jednotky. Již po prvních volbách do zastupitelstev ale bylo všechno jinak. Ve většině nových krajů vznikly rady složené z uvolněných zastupitelů. Někde šlo jen o hejtmana, jeho náměstky a některé radní, jinde o všechny členy rady. K tomu se časem přidaly uvolněné funkce předsedů výboru jako úlitba koaličním i opozičním zastupitelům. Tak vznikla nová politická struktura čítající řádově skoro dvě stovky profesionálních politiků. Následovalo bobtnání struktury úřednické, a tak se počet zaměstnanců krajských úřadů od roku 2000 doteď zdvojnásobil, či dokonce ztrojnásobil. 

Zřizování, rušení a optimalizace sítě středních škol, krajských nemocnic a zařízení sociálních služeb, péče o silnice nižších tříd, ale především významný podíl na rozdělování evropských peněz, to vše tvoří agendu krajů. Je to směs značně třeskutá – společensky, politicky i ekonomicky. Když k tomu připočítáme solidní možnost oslovovat veřejnost i vyšší odměny než v komunální politice, není divu, že se staly významnými příležitostmi pro řadu ambiciózních politiků. Někteří tam přišli zdola z radnic, jiní shora z centrální politiky. Někteří z nich považovali kraj za vrchol své politické kariéry, jiní za odrazový můstek do celostátní politiky. Mnozí doufali v to, že zdánlivý a dočasný ústup z centrální politiky jim později umožní útok na místa úplně nejvyšší.  Za všechny jmenujme sociálnědemokratické hejtmany Haška, Ratha, Zimolu a Palase, občanského demokrata Bendla nebo lidovce Čunka.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit