Do Google Map už z vyhledávače nepřepnete. Stojí za tím nařízení EU

Změna je to malá, přesto citelná. Google, který provozuje nejpoužívanější prohlížeč na světě, se musel podřídit evropskému nařízení o digitálních trzích. To má zabránit technologickým obrům, aby své služby zvýhodňovali na úkor ostatních. Google tak už například z vyhledávače nenabízí přímý proklik do svých map.

Do Google Map už z vyhledávače nepřepnete. Stojí za tím nařízení EU
Google Mapy | Shutterstock.com

Mapy z vyhledávače Googlu nezmizely úplně. Dostat se do nich už ale není tak snadné. Dříve se odkaz na Mapy nacházel přímo pod vyhledávacím polem, kliknutí na náhled mapy pak vedl k okamžitému přesměrování do aplikace. 

Co se tedy změnilo? Souhrn základních informací, který se zobrazí při vyhledávání nějakého místa, zůstal. Kromě výběru fotografií, hesla z Wikipedie a aktuálního počasí prohlížeč stále nabízí i miniaturu mapky. Interakce ale vede jen k jejímu rozbalení, nikoliv přesměrování do plnohodnotné verze s doprovodnými funkcemi v rámci aplikace. Do ní se lze dostat až dalším kliknutím na ikonku „Trasa“, což spustí navigaci.

Zobrazení map ve vyhledávači Googlu - PC zobrazení
Filip Magalhães

Za změnou stojí eurounijní nařízení o digitálních trzích (Digital Markets Act) z roku 2022, které má technologickým obrům ztížit propagaci svých vlastních služeb na úkor konkurence. V případě Googlu se regulace dotýká i YouTube, služby na nákup letenek Flights nebo internetového obchodu Play. Velké internetové firmy se nařízení musely plně podřídit do letošního 6. března, informoval Google na svém blogu.

Evropské nařízení má z logiky věci spadeno především na společnosti, které mají dominantní postavení na trhu. Toho často zneužívají. Kromě Googlu a jeho Map pravidlo postihlo i Amazon, Apple, ByteDance (vlastník TikToku), Metu a Microsoft. Tedy giganty, které mají v EU obrat přes 7,4 miliardy eur a alespoň 45 milionů uživatelů měsíčně. 

Mimo zvýhodňování vlastních produktů zabraňuje Digital Markets Act i tomu, aby zmíněné firmy zakazovaly vývojářům používat platební brány třetích stran. Nesmí už také – bez souhlasu – sbírat data o uživatelích k tomu, aby pro ně vytvářely cílenou reklamu. EU rovněž vadí předinstalovaný obsah, který nejde ze zařízení odstranit. V případě nedodržení nařízení hrozí pokuta do výše deseti procent globálního obratu dané společnosti, upozornil server CzechCrunch.

Zobrazení map ve vyhledávači Googlu - mobilní zobrazení
reprofoto Filip Magalhães