Do Apify přiteklo 70 milionů korun. Pražský startup se chce stát dalším českým jednorožcem

Po pěti letech hlásí pražský startup Apify další investici. České fondy J&T Ventures a Reflex Capital do něj nalijou 70 milionů korun. Získané prostředky chce Apify použít na další růst – a v budoucnu třeba vstoupit do klubu českých jednorožců.

Do Apify přiteklo 70 milionů korun. Pražský startup se chce stát dalším českým jednorožcem
Zakladatelé start-upu Apify: Jakub Balada a Jan Čurn | Apify

Jan Čurn a Jakub Balada se potkali během studií informatiky na matfyzu. Tehdy si oba uvědomili, že programování může být vedle zábavy i výnosným byznysem. Ve svém okolí totiž viděli poptávku po nástroji, který by scrapoval – tedy automaticky stahoval – data z webů. A tuto poptávku přetavili v roce 2015 ve vlastní startup.

Loni dosáhl Apify na obrat 170 milionů korun, vyrostl tak asi o třetinu. Zisk pak činil 20 milionů. Pražský startup, který už má kolem dvou set tisíc uživatelů po celém světě, proto zaujal investory. Ti do něj teď nalili 70 milionů korun. Za touto finanční injekcí stojí venture kapitálový fond J&T Ventures, který vedou Adam Kočík a Martin Kešner, a rovněž stávající investor Ondřej Fryc z Reflex Capital.

„Poslední investici jsme získali v roce 2019 a Apify v posledních letech rostlo pouze z vlastních zisků. Nyní ovšem vnímáme na trhu prostor k urychlení růstu. Vzhledem k naší velikosti jsme vzali relativně nízkou částku, protože jsme firmu nechtěli narušit obřím přísunem kapitálu,“ říká zakladatel Apify Jan Čurn. 

Současně mu dává smysl někdy v budoucnu přijmout významnější investici od velkých zahraničních fondů, aby se Apify mohl připojit do elitního klubu českých jednorožců. Tam už patří on-line prodejce potravin Rohlík podnikatele Tomáše Čupra, softwarová firma Productboard a poskytovatel systému pro správu ubytovacích zařízení Mews.

Získané prostředky teď půjdou hlavně na marketing, vývoj a podporu vývojářské komunity. „Podnikatelský příběh Apify s nadšením sledujeme už od roku 2016. Za tu dobu vybudovali špičkové technologie, silnou značku a mezinárodní síť zákazníků. Věříme, že jim můžeme pomoci vyrůst v globálního lídra,“ uvedl Kešner. 

Čurn a Balada si ve firmě udrží většinový podíl. Nástroj Apify na web scraping využívají firmy po celém světě, například na hlídání cen e-shopů, vynakládání veřejných prostředků nebo v boji proti obchodu s dětmi. Mezi zákazníky startupu patří například Siemens, Microsoft, T-Mobile nebo Accenture. 

Loni musel Apify propustit část týmu a překopat svou obchodní strategii, nepodařilo se mu totiž dosáhnout očekávaných výsledků. Nynější investice tak věští obrat k lepšímu. A pražský startup má velké plány. „Naši dlouhodobou ambicí je vybudovat největší světový marketplace, kde firmy a vývojáři najdou hotová cloudová řešení pro automatizaci, která vytvářejí a prodávají jiní vývojáři,“ uzavírá Čurn.